2015-10-31 12:00 #0 av: AnnaMoonshadow

Shigeru Miyamoto är en av de största namnen inom Nintendo och är mannen som ligger bakom många världskända spelserier.

Miyamoto är född 1952 och är uppvuxen i Sonobe, en del av det som idag är staden Nantan. En av hans stora intressen under tiden han växte upp var att utforska naturen och han spendera mycket av sin tid med att utforska området runt hemmet och runt Kyoto. Han tog examen vid Kanazawas industridesign- och konsthögskola. 1977 mötte Miyamotodåvanrande VDn för Nintendo, Hiroshi Yamauchi och fick en anställning som lärling inom företaget på planeringsavdelning. 

Miyamoto började med att rita bilder till Nintendos första arkadspel. 1980 släppte Nintendo Radar Scope, ett spel som sålde någorlunda bra i Japan men som inte alls gick hem på den amerikanska marknaden. Miyamoto fick då i uppdrag att göra om de osålda kopiorna av spelet till ett annat spel. Ett arbete som resulterade i Donkey Kong

När spelet visade sig bli en succé spenderade Miyamoto tid på att utveckla uppföljare till spelen (Donkey Kong JR. och Donkey Kong 3). Därefter tog han huvudpersonen i Donkey Kong, en karaktär tidigare kallad Jumpman, och gjorde om honom till karaktären som idag är känd som Mario och ge honom en bror vid namn Luigi och så var spelet Mario Bros. född. 

När Nintendo släppte sin första tv-spelskonsol, dvs NES (Nintendo Entertainment System eller Famicom som den är känd som i Japan) övergick Miyamoto till att göra spel för konsolen. Super Mario Bros. och The Legend of Zelda är troligtvis hans två mest kända spel till NES. The Legend of Zelda tog mycket inspiration från Miyamotos uppväxt och han har själv uttalat sig om att han ville ge spelaren samma upptäckarkänsla som han själv hade när han utforskade världen runt sitt barndomshem som ung. 

Andra kända spel som Miyamoo jobbade på till NES, utöver uppföljare till spelen nämnda tidigare, var Ice Climber, Kid Icarus, Excitebike och Devil World. Till NES uppföljare SNES (Super Nintendo Entertainment System) jobbade Miyamoto på bland annat F-Zero, Star Fox, Super Mario World och Super Mario RPG. Han vägledde också Satoshi Tajiri under tiden han började utveckla det som senare skulle bliPokémon Red & Blue

Med Nintendo 64 blev spel i 3D en verklighet för Nintendo och Miyamoto tog sig i an, tillsammans med sitt team, att skapa Super Mario 64, Star Fox 64 och The Legend of Zelda: Ocarina of Time, för att nämna några. 

Därefter har Miyamoto haft ett finger med i skapandet av många av Nintendos first party-spel, några särskilt viktiga spelserier att nämna är Metroid Prime och Pikmin. Den sista är en spelserie som han själv sagt sig verkligen ha en förkärlek för, och det kan man förstå när man tänker på Miyamotos kärlek till naturen. 

Miyamoto har under många år varit ett av Nintendos ansikten utåt och har, trots att hans arbetstitlar inte alltid tydliggjort det, varit väldigt aktiv i stora delar av företagets ledning de senaste åren, speciellt när det gäller spelutvecklingen. När Satoru Iwata gick bort i Juli år blev Miyamoto tillsammans med Genya Takeda utvalda till tillfälliga representanter för VD-posten inom företaget. Den positionen höll de tills i mitten av september när tatsumi Kimishima tog över VD-rollen. I samband med detta fick Miyamoto istället titeln "Creativ Fellow". En ny titel som gjorde hans position som rådgivare när det kommer till företagets spelutveckling blev officiell. Under de senare åren har han även försökt lyfta fram nya spelutvecklare inom företaget och själv ta ett steg tillbaka, antagligen för att förbereda för den dag han pensionerar sig. 

Bild:  Jan Graber  [CC BY-SA 3.0 de], via Wikimedia Commons