Bravely Default

Bravely Default är ett JRPG som släpptes i Japan under 2012 och sedan i Europa under 2013. Det är en spirituell uppföljare till Final Fantasy: The 4 Heroes of Light och var egentligen aldrig tänkt för någon annan marknad än den japanska. Spelet omarbetades och släpptes i ny upplaga för den japanska marknaden, och det är denna omarbetade version som även letat sig ut i världen och nått framgång. Att det är en spirituell uppföljare betyder på det stora hela att den använder sig av samma element, men har ingen stark koppling till sin föregångare.
På den officiell sidan står det så här:
"Dark times have befallen the land of Luxendarc. When a mysterious darkness overwhelms the four elemental crystals that hold the world in balance, the natural order crumbles into chaos—the wind stops, seas turn to poison, and a Great Chasm opens in the earth, consuming the entire village of Norende."
På många sätt känns det som ett klassikt Square Enix spel, och det är många element som påminner en van RPG spelare om t.ex. Final Fantasy. Man spelar fyra karaktärer; Agnés, Tiz, Ringabel och Edea. Under spelets gång så kan man dels följa den stora handligen, men även smita iväg på sidouppdrag. Man samlar på sig olika asterisker, och dessa fungerar som jobbroller. Dessa känner man på det stora hela igen; Thief, Knight, White Mage, Black Mage, Monk och så vidare.
När man dras in i en strid kan man välja att spela på lite olika sätt, och här tror jag att det är mångt och mycket gäller att hitta sin egen stil. Man kan spela "Bravely" varav man ger sin valda karaktär flera drag i rad, men då dröjer det lika många drag tills det blir denna karaktärs tur nästa gång. "Default" är ett annat sätt att spela, i vilket fall karaktären avstår från sin tur samt tar mindre skada vid attacker, vid "Default" tjänar man även en runda och kan därför få t.ex. två drag när det är karaktärens tur nästa gång utan att behöva stå över ett drag.
Något som jag verkligen uppskattar med denna titel är att det finns en möjlighet att snabba på striderna, vilket gör själva jobbet med att "levla" upp sina karaktärer mycket enklare och snabbare. Känner man sig säker på sina karaktär kan även dessa strider skötas via automatik. I de fall man "snubblar" in i en bossfight eller märker att striden inte går så bra går denna funktion enkelt att stänga av i pågående fight.
Det finns även ett litet sidouppdrag som går ut på att återuppbygga Tiz hembyggd som blir förstörd när spelet startar, detta är dock tidsödande och blir lättare ju fler man känner som spelar spelet.
En uppföljare är planerad och ryktas släppas senare i år, kallad Bravely Second.
Min sambo gillar verkligen det spelet! jag har tänkt testa på men inte haft tid till det ännu. Gillar du det #0?
Vea <3
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]
"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag tycker jätte, jätte mycket om det 😃 RPG är en favorit genre för mig, och den här titeln har många fördelar - t.ex. som jag nämner ovan att kunna underlätta levlan:det (fin svengelska…) så mycket som de har gjort.
Jag är två kapitel in, ska precis påbörja det tredje kapitlet och det känns som det kommer att börja komma en del twistar nu… Så ser fram emot att spela vidare i spelet. Om man känner andra som spelar så kan man dela AI data med varandra, och på det sättet "summon friend" - men jag vet inte riktigt hur det går till 😊
Hitta en trailer på YouTube så jag infogar den också!
#2 åh, jag blir verkligen sugen! JRPG är en av mina favoritgenrer också 🙂
Vea <3
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]
"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3