Nintendo NX patent och rykten
okej, jag tänkte att det var dags att starta upp en tråd om ryktena som flyger runt när det gäller Nintendo och deras nästa konsol. Många av rykten bygger på de patent som Nintendo nyligen ska ha tagit. Det handlar bland annat om inbygd kamera och mikrofon i en framtida kontroll och om patent på en maskin som inte har skivläsare.
Så nu frågar jag er: vad tror ni om dessa rykten? och hur vill ni att NX ska vara? dröm och spinn vidare!
Vea <3
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]
"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3
Om det inte finns en inbygd skivläsare och innebär att det blir spel av endast digital nedladdning blir jag besviken.. Vet att det är framtiden och så (xD) men jag kommer för alltid att i iallafall nuläget föredra skivor av många anledningar.
Kamera och mikrofon är ganska najs, så det klagar jag inte på eller säger emot!
//Kevin
[Medarbetare för Nintendo iFokus.]
"When you love something, never lose it. Understand, little one?
You must keep it safe, close to your heart."
#1 Det diskuteras också om det kan vara så att Nintendo tänker sig någon form av diskett/kasett/minneskort för att sälja spelen i detaljhandeln och inte bara online, vad tycker du om den idén då? :)
Kamera och mikrofon finns ju även nu, vilket gör att jag är orolig om de kommer utnytta det mer i nästa konsol. Det skulle vara toppen att ha möjlighet till voice chat när man spelar med vänner eller bara vill hålla kontakten med vänner som är online just nu, men då gäller det att Nintendo tar tillvara på möjligheterna :)
Vea <3
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]
"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3
Det skulle ju funka med bara USB om man kan köpa spel på en USB-sticka, exempelvis. Sådana är ju hur billiga som helst numera, sedan skulle man kunna betala pant på dem och få bonus för att lämna tillbaka dem. Även om det känns bökigt.
Jag misstänker att NX kommer spinna vidare på styrkorna i WiiU, gamepaden är ju riktigt bra exempelvis. Sedan kanske det är dags att uppdatera Wii-kontrollerna en smula också, kanske med ännu bättre precision och lite andra features.
Men det lutar väl åt mer processorkraft, mer lagringsutrymme och en bredare online-satsning. Faktum är att Nintendo borde satsa på 4K-upplösning också egentligen, Mario osv går utan problem att driva i det och det skulle se makalöst ut. Ponera att kosolen skulle klara vissa spel i 4K och kunna spela upp Blu-ray 4K, det vore enormt stora säljargument.
Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee
#3 pant på USB skulle nog vara lite väl bökig men förstår din idé, Jag skulle tänka mig att de använder något som ett minneskort eller 3DS-kasetterna för framtida spel om de inte använder skivor. Något som bara deras maskiner är designade för att läsa :) Jag har hört flera som tror de kommer slopa idén med paden men jag personligen gillar den och hoppas att något liknande kommer med nästa konsol. Även om den är en av orsakerna till att Nintendo har svårt att sänka priset på sina WiiU.
De har ju även diskuterat stöd på flera olika sorters konsoler/medier. Jag kan tänka mig att de satsar på att försöka reda ut det här med Miiverse och få den sociala funktionen att bli mer intressant.
Vea <3
4K upplösning kommer vi aldrig få de närmaste fem åren när det gäller konsol, dagens grafikkort har problem med att kunna köra i den upplösningen med 60 Hz.
Det blir FullHD och troligen minneskortliknande lösning som i 3DS. Fördelen är många, dels kan man fylla ut ytan som den optiska läsaren annars hade tagit upp. Konsolen kan också bli mindre (mer portabel) samt att den kan förbruka ännu mindre ström.
Fördelen med minneskort är att de kan rymma långt mycket mer än 25 GB som dagens WiiU skivor har och dessutom kan du få mer utrymme än Bluray skivorna på 50 GB. Vi har inte fått fram någon ny optisk lagringsmedia som har högre kapacitet än Bluray (inte i kommersiellt syfte). Minneskretsarna blir billigare och kan lagra spel på 256 GB utan större problem samt att deras överföringshastighet är så pass hög att det blir ingen flaskhals för spelen i sig.
Detta skulle ge en möjlighet att kunna få uppleva Xenoblade Chronicles i en värld som är dubbelt så stor som XC X och dessutom med XBOX grafik!
Innovation har varit Nintendos mantra och jag tror att NX kan bli väldigt lovande spelkonsol. Om NX är den hybriden som alla har pratat om så kan det hända att Gamepaden är mindre och har en egen processor och därmed skulle vissa spel kunnas spelas i den också och på så sätt göra den portabel - detta är något Nintendo vill göra men om det är något vi kommer se med NX får vi se.
NX = New eXperience?
#5: 4K kan drivas utan några som helst bekymmer av väldigt många grafikkort som finns på marknaden idag, problemen uppstår när man lägger på en massa krävande effekter, högupplösta texturer osv osv. Skulle man köra exempelvis 2D-spel i 4K så skulle det inte vara några som helst problem att driva, speciellt inte med de tekniker som finns nu för mindre overhead (Mantle & DX12). Jag tror det skulle göra sig otroligt bra på en Nintendo-konsol, men frågan är om det är riktningen de satsar i.
Skulle de anamma UDH Blu-Ray så kan de få fram skivor som lagrar 100 GB, men det är nog ganska dyrt skulle jag tro. Då är det nog mer sannolikt att man just satsar digitalt och kör på en större hårddisk. 32 GB räcker ju inte långt då.
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee
#6 Jag tror inte att det finns någon idé att satsa på 4K inom tv-spel de närmate fem åren. 4K/UHD är inte de vanligaste formaten i vardagsrummet än. Dessutom kan du inte jämföra grafikkortet på en fullstor dator med en som sitter i en konsol som nästan är mindre än grafikkortet i sig. Det är min största besvikelse när det gäller PS4 och XBONE, ingen av dem har ett separat grafikkrets utan man använde en integrerad sådan.
Något vi vet iaf med 80% säkerhet och det är att Nintendo kommer använda sig av en AMD processor. AMD själva har gått ut med att de kommer bygga en processor för en konsol som visas upp nästa år. Äntligen lämna Nintendo IBMs PowerPC processor och kommer att köra på x86/x64 arkitektur och därmed blir det enklare att porta spel till NX.
#7: Det beror helt på vilket perspektiv man har, när den släpps och hur länge man räknar med att den ska vara aktuell. Det säljs väldigt mycket 4K-apparater just nu, gissningsvis är en betydande andel av dem som säljs just 4K-kompatibla. Och detta kommer ju naturligtvis inte vara en utveckling som går bakåt, vi vet inget om när NX är tänkt att lanseras. Släpps den om två år kommer läget vara ett helt annat.
Integrerade processorer klarar 4K behjälpligt idag, och dessa är betydligt svagare än vad som sitter i moderna konsoler. Gissningsvis skulle både PS4 och Xbox One klara 4K med enklare grafik eller i 2D, om de hade detta fokus.
#8 Problemet med PS4 och XBONE är att de sällan klarar av FullHD, utan de körs som lägst i 720p (HD) och oftast 900p som sedan skalas upp till FullHD.
Det krävs enormt mycket för att kunna köra senaste Call of Duty i 4K med detaljrika instälningar, oftast krävs det flera kort i SLI eller Crossfire.
Så nej, jag tror inte man kommer satsa på 4K inom tv-spel inom de närmsta fm åren utan det är något Steam och gamingdatorerna får ha för sig själva ett tag framöver.
#9: Du kommenterar dock inte det jag skriver. :) Call of Duty i Ultra är inte vad det handlar om, det handlar om Nintendos enklare spel, och de kan utan tvivel köras i 4K på hårdvara som finns tillgänglig till bra pris på marknaden redan idag.
Det är ju faktiskt Nintendos konsoler vi diskuterar här, och de har inte samma fokus som övriga tillverkare. Högre upplösningar ger andra vinster, som deras spel skulle gagnas av.